چگونه مغزی قفل را عوض کنیم؟

چگونه مغزی قفل را عوض کنیم؟

تعویض مغزی قفل مهمترین کاری است که باید بعد از نقل‌مکان به خانه‌ای جدید انجام دهید. شاید این سؤال برایتان پیش‌آمده که چگونه مغزی قفل را عوض کنیم. باید بگوییم تغییر مغزی قفل کار پیچیده‌ای نیست و به کمی دقت و تعدادی ابزار نیاز دارد. بااین‌حال اگر در وسط اسباب‌کشی یادتان نمی‌آید که پیچ‌گوشتی را کجا گذاشته‌اید یا وقت کافی برای خرید مغزی قفل ندارید، یک تماس با کلید سازی شبانه روزی کافی است تا بهترین و سریع‌ترین خدمات را در هر ساعت از شبانه‌روز دریافت کنید. اگر هم از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهد تا کار‌های این‌چنینی را خودشان انجام دهید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

ابزارهای مورد نیاز تعویض مغزی قفل

مغزی جدید را خریده‌اید و حالا می‌خواهید بدانید که چگونه مغزی قفل را عوض کنید؛ قبل از هر چیز به تعدادی ابزار برای انجام این کار نیاز دارد:

  • پیچ‌گوشتی در اندازه‌ها و مدل‌های متناسب با قفل
  • متر برای اندازه‌گیری قفل و مغزی
  • عینک ایمنی

مراحل تعویض مغزی قفل درب‌ معمولی

قفل درب‌های معمولی و قفل درب‌های ضد سرقت ساختار متفاوتی دارند. ممکن است درب اتاق‌های شما معمولی باشد، اما در بیشتر مواقع از درب‌های ضد سرقت برای ورودی خانه استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید مغزی قفل درب معمولی را تعویض کنید، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱ ـ باز کردن قاب روی قفل

قاب قفل در درجه اول نقش محافظت از قفل و در درجه دوم نقش زیباسازی قفل را دارد. برای دسترسی بهتر به قفل باید این قاب را باز کنید. معمولاً این قاب‌ها از دو تکه ساخته شده‌اند. همه چیز بستگی به نوع قفل شما دارد. ممکن است تکه اول قاب با یک چرخش ساده باز شود یا ممکن است به پیچ‌گوشتی برای باز کردن آن نیاز داشته باشید. تکه دوم قاب همان بخشی است که قفل را به درب متصل نگه می‌دارد. این بخش با دو پیچ به درب متصل است که باید با پیچ‌گوشتی آنها را باز کنید. پیچ‌ها را با پیچ‌گوشتی مناسب خود به آرامی باز کنید و کناری بگذارید.
فراموش نکنید اگر در غرب تهران زندگی می‌کنید و به هر دلیلی برای تعویض مغزی قفل با مشکل مواجه شده‌اید، کلید سازی شبانه روزی شهرک غرب متخصصان خود را دراسرع‌وقت برای شما می‌فرستد. هر نوع خدماتی از خرید تا تعویض مغزی قفل را در هر ساعت از شبانه‌روز برای شما انجام می‌دهند.

۲ ـ باز کردن پیچ لبه درب
به لبه درب یا بغل درب نگاه کنید. یک پیچ می‌بینید. این پیچ نسبتاً بلند است و مغزی قفل را نگه داشته است. حالا باید پیچ را باز کنید. این پیچ معمولاً در راستای مغزی قفل قرار دارد و با باز کردن آن مغزی قفل جدا می‌شود.
۳ ـ جدا کردن مغزی قفل
پیچ لبه درب آخرین نقطه اتصال مغزی به قفل است؛ بنابراین به‌محض باز شدن این پیچ، مغزی جدا می‌شود. مغزی را با اندکی فشار و تکان دادن از درب جدا کرده و کاملاً بیرون آورید.

 

جدا کردن مغزی قفل

۴ ـ جایگزین کردن مغزی جدید
مغزی‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و خیلی مهم است که مغزی را با‌توجه‌به قفل و درب منزل خود خریداری کنید. بعد از اینکه مغزی قدیمی را جدا کردید، نوبت قراردادن مغزی جدید است. این مرحله نیاز به دقت بیشتری دارد. شما باید پیچی که از لبه درب جدا کرده بودید را دوباره به مغزی قفل وصل کنید. ازآنجایی‌که پیچ و مغزی باید در یک راستا باشند تا محکم بسته شود، بستن پیچ به دقت بیشتری نسبت به باز کردن پیچ نیاز دارد.
ابتدا مغزی جدید را در جای خود قرار دهید و پیچ را از لبه درب به مغزی قفل وصل کنید. چند بار پیچ را بالا و پایین کنید تا دقیقا رو‌به‌روی مغزی قرار بگیرد. سپس با استفاده از پیچ‌گوشتی مناسب پیچ را سفت کنید. بعد از آن چند بار مغزی را تکان دهید تا از درست بودن اتصال آن خیالتان راحت شود. علاوه بر این، حتماً کلید را مغزی امتحان کنید. اگر کلید به مغزی نخورد، دوباره باید تمام مراحل تعویض مغزی قفل را از اول طی کنید. به همین دلیل بلافاصله بعد از تعویض مغزی، قفل را چند بار با کلید باز و بسته کنید.
۵ ـ متصل کردن قاب قفل
پیچ‌گوشتی را بردارید و تکه‌ای که از قاب قفل که به درب متصل می‌شود را وصل کنید. هرکدام از پیچ‌ها را بادقت وصل کنید تا قفل به‌آسانی از جایش تکان نخورد. سپس تکه بعدی قاب را اضافه کنید و از اتصال صحیح آن مطمئن شوید.
کار تعویض مغزی قفل در همین‌جا تمام می‌شود. همانطور که می‌بینید تعویض مغزی قفل کار سختی نیست. بااین‌حال همه شرایط تعویض مغزی قفل را ندارند. در مواقعی مثل نبود مغزی قفل، نبود ابزار مناسب و نبود وقت مانع از این می‌شود که خودتان برای تعویض مغزی قفل وارد عمل شوید. در این شرایط در هر ناحیه‌ای از تهران که هستید با کلید سازی شبانه روزی تماس بگیرد. به‌عنوان‌مثال کلید سازی شبانه روزی تهرانپارس شرق تهران را پوشش می‌دهد و افرادی که در آن محدوده زندگی می‌کنند امکان دریافت سریع‌ترین خدمات را از این کلیدسازی دارند.

مراحل تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت

مهمترین تفاوت تعویض مغزی قفل درب معمولی با مغزی قفل درب ضد سرقت در اتصال قاب و دستگیره به مغزی است. به‌عبارت‌دیگر، شما باید قاب و دستگیره را برای تعویض مغزی از درب جدا کنید. معمولاً آنها توسط دو تا پیچ به درب متصل هستند که باید این اتصالات را با استفاده از پیچ‌گوشتی باز کنید. ادامه مراحل تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت تفاوت زیادی با درب معمولی ندارد. فقط قفل‌ها پیچیدگی ظاهری بیشتری دارند که باید به این تفاوت‌ها دقت شود.

خدمات تعویض مغزی قفل به راحتی آب خوردن

مغزی قفل ممکن است به دلایل زیادی به تعویض نیاز داشته باشد. مثلاً به منزل جدیدی نقل‌مکان کرده‌اید یا مغزی بر اساس گذر زمان کاملا فرسوده شده است. درهرصورت شما باید در اولین فرصت این تعویض را انجام دهید. تعویض مغزی کار پیچیده‌ای نیست و با کمی دقت همه از عهده آن بر می‌آیند. بااین‌حال مسائلی وجود دارد که ممکن است شما را با سختی مواجه کند. مثلاً مغزی قفل را متناسب با قفل انتخاب نکنید یا زمان کافی برای خرید نداشته باشید. در این شرایط بهتر است کار را به افراد متخصص بسپارید و با خیال راحت به کار‌های دیگر خودتان برسید.

منابع:

Is It Hard To Replace A Door Lock? – TIME BUSINESS NEWS

3 Ways to Change Door Locks – wikiHow

 

دیدگاهتان را بنویسید

تماس فوری